نكاتي در مورد طراحي جلد كتاب

نكات و آموزش هاي كوتاه گرافيكي

نكاتي در مورد طراحي جلد كتاب

۴ بازديد

امروزقصد داريم چند نكته مفيد و موثر در مورد طراحي جلد كتاب زيبا به شما ارائه كنيد. اين پست با اين هدف عرضه شده تا اهميت ايده مناسب در طراحي يك جلد كتاب خوب را به شما يادآوري كند و به شما نشان دهد كه داشتن ايده در طراحي مهم تر از نكات تكنيكي و فني است. جالب است بدانيد براي انتشار بعضي كتب موفق در سطح جهان حتي جلد آن ها نيز با سفارش ترجمه در كل جهان مطرح مي شود پس جلد كتاب نيز مي تواند در سطح جهان فراگير شود.


موفقيت تجاري يك كتاب عمدتا بسته به جلد آن كتاب دارد و هر چه جلد كتاب جذاب تر و زيبا تر باشد اين موفقيت نيز بيشتر خواهد بود. اگر به عنوان يك مولف به دنبال فروش بالاي كتاب خود هستيد بايد حتما براي طراحي جلد كتاب خود از يك طراح مطمئن و ماهر و خلاق كمك بگيريد.
اين چيزي است كه مخاطبين را در نگاه اول تحت تاثير قرار مي دهد و همه ما از اهميت اثر بخشي اوليه آگاه هستيم.

در‌ بعضي‌ موارد‌ طراح‌‌ از‌ تايپوگرافي‌ براي‌ طرح‌ روي‌ جلد‌ بهره‌ مي‌برد‌ كه‌ در‌ اين‌ حالت‌ نيز نوشته‌ بايد‌ مناسب‌ حال‌ و‌ هواي‌ متن‌ كتاب‌ باشد
اما چرا از جلد كتاب به عنوان يك آيتم با اهميت ياد مي كنيم؟ در اين جا برخي از دلايل اين موضوع توضيح داده شده است:

.  جلد يك كتاب پيام هايي در مورد اين كه كتاب مورد نظر در اصل حاوي چه چيزي است را به صورت بصري به مخاطب منتقل مي كند. جلد كتاب حس هيجان را تحريك مي كند و كمك مي كند تا مخاطب موضوع كتاب را پيش بيني كند. در نهايت حس غرور و سرافرازي را در مولف نسبت به اثرش ايجاد مي كند. همچنين جلد كتاب بايد به گونه اي باشد كه هنگامي كه مولف به آن نگاه مي كند حس گريه لحظه خداحافظي را در او ايجاد كند. خوانندگان بايد با يك نگاه بر روي كاور دريابند كه كتاب درباره ي يك عاشقانه معاصر يا داستاني تخيلي براي جوانان، است. درباره ي نوع نورپردازي، رنگ ها، انتخاب حروف، حالت عنوان و غيره، كه ديگر طراحان براي داستان هاي مشابه استفاده كرده اند، فكر كنيد. براي مثال در نمونه هاي زير، رنگ و انتخاب حروف در جلد كتاب The Reaper ظاهري فانتزي/ماوراءالطبيعه به  كتاب داده است، در حالي كه كاور كتاب Less Than   Nothing  حس رمانتيك و معاصري را منتقل مي كند.

 

 

 


2. كتابي كه در قفسه يك كتابخانه قرار دارد بايد تنها در چند ثانيه نظر بيننده را به خود جلب كند! (با فرض اين كه شما يك نويسنده تازه كار هستيد). در قفسه كتابخانه، كتاب شما در حال رقابت با كتاب هاي ديگر است. تنها ابزار شما در اين مرحله طراحي جلد كتاب است.

 

 


3. يك خريدار اول با نگاه چيزي را خريداري مي كند، بعد از آن با كيف پول وارد مي شود. همه ما ويترين مغازه ها را ديده ايم. اين نمونه عيني خوبي براي اثبات اثر بخشي مثبت تاثير بصري است و افزايش تقاضا براي خريد يك كالا است. سپس چيزي كه از پشت ويترين ديده ايد در حافظه ناخود آگاه شما باقي مي ماند و ممكن است بازگرديد و آن را خريداري كنيد. 

بنابراين، هنگام طراحي جلد كتاب خود اين نكات را به ياد داشته باشيد و آن ها را در ذهن داشته باشيد:
1.  ما اهميت تاثير ديدن يا اثر بخشي بصري را در افزايش تقاضا ذكر كرديم، پس براي كتاب خود جلدي طراحي كنيد كه مشتري پسند و جذاب باشد.


2.  جداي از جذاب بودن، طرح جلد كتاب بايد بيانگر موضوع و محتواي آن باشد.


3.  جلد پشتي كتاب را نيز جذاب و زيبا طراحي كنيد. برخي از افراد هنگام خريد يك كتاب به جلد پشت آن اهميت بيشتري مي دهند. همچنين هگام خريد يك كتاب، خواننده اغلب به پشت آن نگاه مي كند تا ايده و داستان كتاب را بفهمد.


4.  در طراحي جلد به مضمون كتاب اهميت دهيد. اگر محتويات داخل كتاب فلسفي و جدي باشد، در نتيجه يك طراحي كمدي ايده مناسبي براي طراحي جلد اين كتاب نخواهد بود. نگاهي به بهترين فروش ها در ژانر مورد نظر نويسنده بياندازيد، تا بفهميد طراحان ديگر براي رضايت مخاطبان كتاب خود چه كرده اند. براي مثال، به استفاده ي خردمندانه ي طراح از نمادها بجاي انسان ها بر روي كاور نمونه كتاب هاي پرفروشي مانند Red queen  و The shadow Queen ، توجه كنيد.

 

 

منبع: ketabdaran.blogfa.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.