مفيد ترين نكات طراحي جلد

نكات و آموزش هاي كوتاه گرافيكي

مفيد ترين نكات طراحي جلد

۶ بازديد

طراحي جلد مجله با ساير طراحي ها تفاوت چنداني ندارد و چالش ها، نكات، ترفندها و ابزارهاي خاص خود را دارد. از اين رو تصميم گرفتيم تعدادي از مفيدترين نكات طراحي جلد كتاب و مجله را براي شما گردآوري كنيم. بعضي از اين نكات در سايت هاي خارجي نيز پيدا مي شوند كه مي توانيد با سفارش ترجمه در اين حوزه نكات فرعي ديگري را نيز ياد بگيريد.  بدون هيچ توضيح اضافي، به ذكر اين نكات مي پردازيم. 

 1 - راهنما ها و الگوها 
طرح جلد يك مجله بايد سازگار باشد، نه تنها از يك صفحه يه صفحه ديگر، بلكه از يك ويرايش به ويرايش ديگر. همه برندهاي بزرگ از جمله FHM ،  Cosmopolitan و Reader's Digest و يا Men's Health سبكي دارند كه براي مدت طولاني آن را حفظ كرده اند . طراحي جلد مجله مشابه طراحي وب است ، تغيير دادن طراحي صفحات نيز اغلب به شما كمك نمي كند تا يك هويت بصري قدرتمند بسازيد.

ايده اوليه اين است كه شما بايد همان سبك ها و صفحه آرايي هاي اوليه را حفظ كنيد كه اين باعث مي شود خواننده براي پيدا كردن ادامه آن بازگردد .  همه اين راهنماها، الگوها و يا شيت ها را به عنوان قانون در نظر نگيريد ، بلكه از انها به عنوان قالب يا چهارچوب كاري استفاده كنيد كه هنگام طراحي جلد مجله بايد آنها را رعايت كنيد. 
2 -  برنامه ريزي پيشرفته 
جلد مجله مي تواند يكي از عنصري مجله باشد كه براي طراحي آن زمان زيادي صرف مي شود، چون آن اصولا مهمترين عنصر مجبه نيز هست . اگر خوانندگان، جلد مجله را دوست نداشته باشد ، بنابراين شماره بعدي آن را كمتر خواهند خريد . در نتيجه شما بايد قبل از اينكه كار طراحي جلد مجله را به طور جدي شروع كنيد ، تلاش بيشتري كنيد . از خودتان بپرسيد با اين جلد مي خواهيد به چه هدفي برسيد و چرا ؟ كدام رنگ يا سري رنگ ها را بايد مورد استفاده قرار دهيد و تاثيراتي كه روي اذهان خوانندگان باقي مي گذارد را در نظر داشته باشيد. جلد يك مجله جذاب ، جالب و برجسته باشد ، بنابراين براي دستيابي به چنين اهدافي بايد خوب در مورد آن فكر كنيد.

متاسفانه اين راهكار هميشه كارايي ندارد ، چون همه ما مي دانيم كه كار كردن روي يك تكه كاغذ دقيقا طراحي كردن نيست . ممكن است رنگ ها خوب از آب در نيايند، ممكن است كنتراست خيلي كم و يا خيلي زياد شود ، احتمال دارد عناوين ، به دليل زياد بودن متون و يا تصاوير به خوبي با طرح هماهنگ نشود و بسياري موارد ديگر . همه ما تا كنون اين موقعيت ها را تجربه كرده ايم . هميشه داشتن يك نقشه از پيش تعيين شده كمك خوبي است تا در زمان هايي كه در پيدا كردن ايده هاي اوليه دچار چالش شده ايد بتوانيد به راحتي عمل كنيد. 
3 - الهام گرفتن 
اگر از چيزي الهام نمي گيريد، از همين حالا شروع به الهام گرفتن كنيد . اگر فقط با يك سبك خاص كار مي كنيد ، خلاقيت شما محدود مي شود ، اما خوشبختانه راه هايي براي جلوگيري از اين امر وجود دارد . خسته نشويد و به ياد داشته باشيد كه شما هنگامي كه خواننده مجله را ورق مي زند بايد احساسات او برانگيخته شود . اگر حس مي كنيد الهام نمي گيريد ، ديگر نشريات را به طور گذرا مرور كنيد و ببينيد آنها چگونه طراحي شده اند ، متداول ترين راه براي الهام گرفتن اين است كه به پياده روي برويد . آرامش داشتن و آرامش پيدا كردن براي ذهن شما بسيار خوب است ، وقتي پس از پياده روي به خانه يا محل كار خود باز مي گرديد ذهن شما پر از ايده هاي جديد است. 
نكته : من هميشه هنگام جستجو در اينترنت هر چيزي كه به نظرم جالب است را در فلدرهاي مجزا ذخيره و آنها را علامت گذاري مي كنم . اگر وب سايت جالب مفيدي ببينم آن را بوك مارك مي كنم. اين كار در زمان هايي كه ايده كم مي آورم به من كمك مي كند. 
4 - تايپوگرافي 
آنگونه كه بايد و شايد نمي توانم اهميت تايپوگرافي را در اينترنت بيان كنم . اين آيتم در چاپ اهميت بيشتري دارد. وقتي شما متن هاي زيادي داريد ، مثل مطالب يك مجله، تايپوگرافي مي تواند بين يك مقاله خسته كننده و مقاله اي كه دوست داريد آن را بخوانيد تفاوت ايجاد كند . سلسله مراتب يكي از مفاهيم و آيتم هاي مهم است. چيزي كه اهميت دارد اين است كه مطلب مهم تر بايد بزرگ تر و ترجيحا با يك رنگ متفاوت از مطالب ديگر باشد كه اين رنگ كنتراست خوبي نيز با رنگ پس زمينه داشته باشد. 
به عنوان يك طراح ، شما تصميم مي گيريد اطلاعات چگونه براي خواننده آماده و به او ارائه شود. اگر اين كار را به درستي انجام دهيد، عناوين هميشه داراي برجستگي لازم خواهند بود و مهم تر از همه به آساني مي توان آنها را پيدا كرد . در تصوير زير مي بينيد كه حتي اگر از تعداد كمي رنگ استفاده شود و هيچ تصويري نيز در طراحي به كار برده نشود ، طراح بايد آنچه را كه خواننده مي خواهد به درستي مديريت كند.

5 - بودجه 
ما در عصر اقتصاد زندگي مي كنيم و پيدا كردن تصاوير مناسب ، آيكون ها و يا ديگر ملزومات طراحي كار چندان آساني نيست . خوشبختانه وب سايت هايي مثل  Flickr يا   deviantART  نيز وجود دارند كه عكس هاي خود را با قيمت ارزان در اختيار طراحان قرار مي دهند . اغلب عكاسان نيز عكس هاي خود را به صورت رايگان در اختيار طراحان قرار مي دهند ، هر چند ممكن است پس از استفاده ادعاي سهم كنند. 
پيدا كردن طرح كار نسبتا سخت تري است، اما معمولا مي توان طراحاني را به راحتي پيدا كرد كه در ازاي طرح هاي مبالغ نامعقول پيشنهاد نمي كنند. 
6 - جزييات 
شخصي مي گفت طراحي در جزييات است . اين گفته كاملا درست است ، مخصوصا در مورد طرح هاي چاپي . قبل از ارسال نسخه نهايي ، از فرصت استفاده كرده و تك تك جزييات كوچكي را كه به ذهنتان مي رسد بررسي كنيد . اين كار را از چيدمان و هم تراز بودن  (alignment)  شروع كنيد و ببينيد متن ، تصوير ، كادرها ، هماهنگي رنگ ، فاصله گذاري ها و ... با هم تناسب و هماهنگي دارد . رنگ سياه را از ياد نبريد . ببينيد آيا رنگ سياهي كه در طراحي به كار برده ايد در پايان نتيجه مطلوب را حاصل خواهد كرد. 
7 - چاپ 
وقتي كار طراحي شما در رايانه به پايان رسيد ، باز هم نكاتي هست كه بايد آن را در نظر داشته باشيد . معمولا چاپ طرح يكي از پر چالش ترين و سخت ترين قسمت هاي طراحي است ، چون آنچه روي كاغذ مي آيد شبيه چيزي نيست كه شما روي صفحه مانيتور مشاهده مي كنيد . رنگ ها عوض مي شود ، ممكن است تصاوير جابجا شوند ، ممكن است متن خيلي كوچك شده باشد و ... . روشي كه شما براي صحافي انتخاب مي كنيد در طراحي مجله نقش مهمي دارد . اگر شما از پرينتر خانگي خود استفاده مي كنيد ، قادر خواهيد بود اين مسائل را به راحتي حل كنيد ، اما زمان زيادي را بايد صرف كنيد . چاپگر به شما كمك مي كند مقدار اصطحلاك مورد نياز را تعيين كنيد ، همچنين مشخصات خروجي را براي اطمينان از تصاويري كه داراي وضوح بالايي هستند را در اختيار شما قرار مي دهد. 
8 - توصيه هاي كلي 
همه طراحان مي دانند كه كار طراحي يك كار پر چالش است . طراحي يك جلد مجله نيز چالش هاي خاص خود را دارد . شما بايد هدفمند عمل كنيد و بين تبليغ، متن ، عنوان و عناصر ديگر تمايز قائل شويد . تبليغات بايد در قسمتي قرار گيرد كه نتيجه مورد نظر را حاصل كند . طراحي جلد يا صفحه آرايي يك مجله چيزي بيشتر از كنار هم قرار دادن عناصر در كنار يكديگر است . يك طراح خوب ساعت ها زمان صرف جابجا كردن آيتم ها مي كند و ممكن است در پايان به مرحله اول بازگردد ، اما رد نهايت به انچه كه مي خواهد و مطلوب است دست پيدا مي كند.

گاهي ممكن است يكي از عناوين با كل طرح همخواني نداشته باشد ، تبليغات فضايي بيش از آنچه مد نظر است اشغال كند ، و از آنجا كه شما اجازه تغيير دادن آن را نداريد ، مجبور خواهيد بود با اين شرايط كنار بياييد . كار كردن روي يك طرح و سفارشي كردن آن تا حد امكان كليد موفقيت براي يك طراح مجله است.  بهترين طراحان هميشه عنوان را عميقا و با دقت كامل بررسي مي كنند و گاهي ممكن است آن را براي انجام پاره اي تغييرات به طراح بازگردانند . از انجام اين كار نترسيد ، اما سعي كنيد زياد تكرار نشود . محصول نهايي بايد سازگاري ، خلاقيت و انسجام را به تصوير بكشد . اين چيزي است كه طراحان به آن يك جلد موفق مي گويند. 
جمع بندي 
قبلا هم گفتيم كه هر چيزي كه ساده به نظر مي رسد به اين معني نيست كه انجام آن كار ساده اي است . طراحي جلد مجله بخشي از يك فرايند طولاني است كه نياز به زمان و كار زيادي دارد ، بنابراين تصور نكنيد كه وقتي كار را شروع كرديد بعد از 2 ساعت مي توانيد يك جلد مجله خوب طراحي كنيد . اين كار به داشتن اطلاعات و دانش كافي نسبت به تايپوگرافي ، راهنما ها ، زيبايي شناسي ، محل قرارگيري مطالب و ... دارد و هر كسي نمي تواند بك جلد مجله خوب طراحي كند.

 

 

منبع: dn-24.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.